Wednesday, December 24, 2014

Lembu & Mat Derih Kola Perlih : Satira Politik Tak Berdolak Dalih

Dapatkan tiket-tiket sekarang!
“Dara aku hilang, manalah Dara aku pergi.”


Aku ketawa tak berhenti-henti mendengarkan watak Ameera Ramlee melaung-laungkan ini meski menyedari seakan-akan yang ketawa itu hanya aku seorang sahaja. Hanya di akhir naskhah pertama “Lembu” itu, ternyata ketawa aku itu berasas dan aku tersenyum mengenangkan ketawa aku itu sendiri.

Dara – bukan sengaja diberi nama dara. Dara ialah fitrah. Hilang dara dengan maksud hilang fitrah. Di saat fitrah hilang, yang tinggal hanyalah songsang. Begitulah politik kita, masyarakat kita – di saat fitrah asal sudah hilang, yang berbaki hanyalah kesongsangan niat yang membawa kepada keterbalikan perilaku.

Agama dan bangsa bukan lagi faktor penyatu sebaliknya hujah untuk kita berseteru; dan dalam naskhah Lembu & MatDerihKolaPerlih ini, Nam Ron memilih politik sebagai subjek untuk menjukstaposisikan kedua-dua karyanya ini menjadi seadun dan sebati, serumpun dan selari dalam mengangkat apa yang disebutnya sebagai tema yang jarang-jarang, kadang-kadang dibawa ke lapang-lapangan pementasan tempatan.

Nam Ron sebagai Mat Derih
Jujurnya, aku menyukai monodrama sebegini. Ia kembali kepada asal-usul seni yang merupakan pitahati manusia asalnya. Genre yang dipilih ialah monodrama yang secara halus bagiku mementaskan apa yang terbuku dalam dada dalam Nam Ron tentang gelut gilat siasah ummat.

Selama ini, aku agak sinis menontoni perempuan beraksikan lelaki, paling cemerlang pun seorang aktres wanita tempatan itu hanya mampu beraksi sebagai lelaki hanyalah seperti seorang “tomboy” (Aku Bukan Tomboy, 2011 misalan).

Ameera Ramli melakonkan hampir lapan ke sembilan watak dengan cemerlang
Namun, Ameera menyangkal kepercayaan aku itu malam pra tonton teater kompilasi Nam Ron ini. Ya, aktres wanita yang berupaya menjadi lelaki rupanya benar-benar wujud. Tahniah Ameera! Naskah Lembu amat cemerlang terutama dari sudut pembawakan kurang lebih lapan ke sembilan watak oleh saudari!

Teater Lembu & MatDerihKolaPerlih ini merupakan teater kompilasi dua naskhah Nam Ron yang pernah dicalonkan bagi anugerah BOH Cameronian Arts Award 2004 - Skrip Asal Bahasa Melayu Terbaik bagi naskhah “Lembu” dan memenangi Anugerah BOH Cameronian Arts Award 2003 - Skrip Asal Bahasa Melayu Terbaik bagi naskhah “MatDerihKolaPerlih”.

Justeru, bersempena pembabitan Nam Ron selama 25 tahun dalam bidang seni sebagai pendidik, penggiat, pengarah, penulis dan pelakon sedari 1989, kedua-dua naskhah yang telah diiktiraf ini digabungkan lantaran tema yang selari yakni kritik-kritik politik.

Kita seringkali melihat kritik-kritik politik yang melibatkan tokoh-tokoh politik dalam banyak lapangan seni dari penulisan hinggalah pementasan (Kerusi dari Hatta Azad Khan misalan); namun sesuatu yang mungkin sedikit jarang-jarang dan kadang-kadang ialah keperihalan kritik pada orang-orang bawahan politik semisal mak cik-mak cik Wanita ataupun pak cik-pak cik JKKK yang seringkali berlebih-lebihan membawa mesej politik dari pihak atasan.
Pekin Ibrahim selaku Solleh
Tanpa menafikan suara Haji Suhaimi Hanafiah persis suara Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang dengan amanat Haji Hadinya – namun, suara itu lebih hampir kepada suara imam-imam kampung yang memunggungi kata-kata TG Haji Hadi dengan buta tuli. Dari kebutatulian itulah lahirlah asumsi demi asumsi hinggakan kehilangan Dara, seekor lembu yang bakal dikorbankan dikaitkan dengan petunjuk Tuhan bahawa majlis menyambut “pemimpin beso” itu dilaknati para penduduk langit.

Bukankah hal sebegini turut berlaku pada hari ini, di saat air bah besar melanda saudara-saudara kita di Kelantan terutamanya, terus dikaitkan itulah amaran Tuhan kerana kalian telah tersalah memilih parti politik untuk memerintah?

Ini adalah sebahagian bukti skrip Nam Ron ini malar segar.

Selaku penikmat puisi, penggunaan sajak sebagai seni membodek “pemimpin beso” yang bertandang ke kampung mereka amat menggeletek pemikiranku.

Ia tidak lain tidak bukan membawa semula syair seribu empat ratus tahun yang dahulu ketika penyair baginda Rasulullah solla Allahu ‘alaihi wa ‘ala aalihi wassalam, Sayyiduna Hassan Bin Thabit radhiyallahu ‘anhu mengungkapkan bait-bait ini :


Pergilah tonton teater ini di DPAC dan pastinya kalian mengakui sajak yang dideklamasi dalam monodrama ini adalah contoh sajak yang termasuk dalam kategori “majlis seni yang mencerminkan kebodohan”.

Penggunaan loghat atau telor bahasa (Utara, Kelantan dan Perak) dalam kedua-dua monodrama ini amatlah cemerlang. Meski Nam Ron dan Fared Ayam mengatakan ia sekadar eksperimental seni bahasa yang bercabang, aku tidak anggap begitu.

Bagiku, penggunaan tiga loghat utama ini seakan-akan simbolik bagi mereka selaku pengkarya untuk mencampakkan makna yang lebih besar bahawa bahasa teater ini adalah bersifat universal, tidak setempat malah meliputi pelbagai strata masyarakat di mana-mana sahaja selagi wujud masyarakat yang berpolitik dengan cara begitu.

Naratif melodrama Nam Ron dalam “MatDerihKolaPerlih” amatlah mementingkan imejan melalui naratif percakapan. Ini mengingatkan aku pada watak Ryan Stone lakonan Sandra Bullock dalam Gravity (2013) yang meninggalkan visual pada layar perak sebaliknya membina imejan melalui susunan kata-kata.

Malah, bahasa Nam Ron yang rinci dan deskriptif amat membantu penonton membayangkan sendiri adegan-adegan yang sedang dibuai-buaikan oleh Nam Ron dalam pelayaran naratifnya. Ini sesuatu yang sukar dilakukan kerana seringkali terbabas dan dilihat sebagai didaktik yang memualkan. Tetapi, Nam Ron mampu menjaga diksi dengan baik hingga ceritanya tidak lari dari larik-larik pembinaan cerita setingkat demi setingkat – hingga di akhir kita ditempelak akan asal-usul politikus yang sebenarnya dari lorong-lorong tikus.

Kanan sekali - Sara Ali sebagai Wati
Nam Ron yang turut berlakon, Pekin dan Sara Ali (masih kuat dalam kepala aura watak Johanna dalam Songlap) sudah punya kelas tersendiri. Meskipun perkembangan watak khususnya Sara Ali terasa agak cepat dan tidak cukup masak, kemungkinan besar merupakan kehendak pengkarya, namun ia masih enak untuk dinikmati.

Di temuramah hujung, ketika ditanya kepada Nam Ron – tidakkah kritik politik saudara terlalu  langsung ketika memperihalkan Pak Lah yang kerjanya asyik tidur? Nam Ron menjawab dengan jawaban biasa para seniman “professional” – teater ini adalah fiksyen, tiada kait-mengait dengan orang yang hidup mahupun mati.

Aku ada dua jawab balas bagi kenyataan Nam Ron ini.

Pertama, kalau tiada yang hidup, tiada yang mati – maka, dari mana asalnya inspirasi cerita yang dipentaskan ini?

Kedua, persoalan ini sudah dijawab dengan begitu puitis bersama teknik keterbalikan yang menggugah daripada Bonda Zurinah dalam puisi “Pelakon Teater Kami”, Antologi “Cerita Dalam Cerita” terbitan ITBM :

PELAKON TEATER KAMI

Dia terpilih sebagai pelakon terbaik
dan kami cukup puas hati
setiap kali dia beraksi.

Antara lain yang paling kukenang
dia melakonkan watak pawang
dengan getar suara membaca mantera
begitu lantang menghalau hantu jembalang,

"Hey jin kepala tujuh
jin bernama jin khianat
keluarlah kamu dari jasad rakyat
anak cucuku sudah lama sakit tenat
sudah lama melarat
hey hantu segala hantu
hantu pembelit hantu penipu
jangan ganggu anak cucuku
sehingga mereka lari ketakutan
ke pinggir-pinggir hutan
tinggallah kamu dan para kroni
menguasai kota ini."

Aku pernah bertanya dia,
Sungguh hebat kau berlakon
semua penonton terpegun
bagaimana kau menjadi pawang
bengis dan garang
menghentak dan menendang
sangat berlainan dari dirimu
yang sopan dan pendiam.

Dia hanya tersenyum menjawab
seperti biasa kata-katanya cukup terhad,
Yang kau lihat di pentas itu
sebenarnya adalah aku
di luar pentas aku adalah pelakon,
yang menelan kemarahan
menjadi sopan santun
kerana di luar pentas
lebih ramai penonton.

Di pentas aku bebas beraksi
sebagai diri sendiri
sebaik turun
aku pun mula berlakon.

Nam Ron, dengan aku – usahlah berlakon di luar pentas! =)

Tahniah! 7.8/10 

---

Bagi mendapatkan tiket di sini butirannya :

Teater Kompilasi Nam Ron Vol 2 : Lembu & Matderihkolaperlih


Date: 

Damansara Performing Arts

Show: 

24th Dec - 8.30pm
25th Dec - 3.00pm, 8.30pm
26th Dec - 8.30pm
27th Dec - 3.00pm, 8.30pm
28th Dec - 3.00pm, 8.30pm

Ticket: 

RM55 (Front view, Free Seating)
RM40 (Side view, Free Seating)

Purchase : 

1) Online Banking via DPAC Website www.dpac.com.my, 
or call 03-40650001/0002

2) Online Transfer/Cash Deposit via Ayaq Hangat Entertainment 
(Maybank account), or call 017-7119327

No comments:

Post a Comment

Sebarkan Manfaatnya! :)