Saturday, September 28, 2013

KL GENGSTER 2 - WAJIBLAH ADA YANG CEMBURU!

Alhamdulillah - dengan ulasan ringkas seorang rakan bukan kaki filem tetapi telah tonton secara haram yang memuji skrip filem ini, maka saya tontonnya secara halal tadi.

Kekuatan filem ini bagi saya pada keseimbangan komersial dan estetika.






1. Komersial kerana mengambil kaut para aktor khususnya yang punya peminat besar tanpa mengorbankan karekter mereka yang bagi saya semuanya tidak tangkap muat sebaliknya pemilihan watak yang agak tepat; bukan sekadar tempelen yang menjengkelkan. Syabas!

Kalau KL Zombi yang macam cerita baby-baby itu pun, kerana Zizan - orang pakat tengok dan dapat kaut hampir RM 3.0 juta - maka Zizan dalam KL Gengster 2 - sudah pastinya elemen yang turut kuat menarik peminatnya yang banyak itu ke panggung juga. Belum lagi, Aaron Aziz Ombak Rindu, Adi Putra Cerekarama dan fan-fan Abg Rosyam Nor sejak zaman saya sekolah rendah, malah Syamsul sendiri yang begitu cantik rambut yakuzanya - atas kemenangan besar KL Gengster sebelum ini; maka wajarlah Syamsul marah besar atas pengkhianatan tempoh hari.



Maka, kalau anda menjunjung moral anti cetak rompak dan anti tikam belakang - WAJIB TONTON!  


2. Estetika kerana olahan skripnya (bukan teknik penceritaan dan plot ya!) yang aduhai - kemas bahasanya. Apa yang tidak diguna - asonansi? aliterasi? simile? semuanya dikhatam dengan khatimah yang indah oleh pengarang skrip.

Antara yang berbekas -

"Lu mau tengok masa Deepavali, orang lain pecah kelapa, lu pecah kepala!" 

Wah! Ini keterbalikan kata! KELAPA - KEPALA!

"Lu mau tengok kita jadi mayat, sampai dimakan ulat, baru lu nak percaya?"

Dan banyak lagi - tak terhitung! 

Dari sudut filem aksi, saya bukan peminat besar filem aksi. Tetapi, saya kira aksi-aksi yang dipamerkan yang setiap 5-10 minit, ada satu aksi itu - dilakukan dengan baik walau tidak sempurna. 

Kereta polis kena terbalik (teringat Bersih haha), kren bawak kontena nak perangkap Syamsul - oh itu cool! Rosyam Nor tembak dua kereta, seret baik punya. Dan yang agak mengangumkan saya, aksi berlari-lari ATAS deretan kedai tepi jalan - membuatkan saya sedikit terpinga-pinga; eh tak reban pulak, jang! Kuat bona bombong gerai eh! Haha!

Dan saya rasa kurang meriah sikit ialah kurang sangat pembabitan orang-orang awam. Kan best ada syot dengan orang-orang awam yang terpaksa terlibat dalam pergaduhan. Tetapi dalam filem ini, ia tidak begitu kelihatan. Macam lebih gengster lawan gengster - semata-mata. Orang awam sekeliling hidup di dunia asing.


3. Cuma - saya kira kelemahan filem ini yang bukannya longgar sangat, tapi kurang kemas ialah pada teknik dan plot penceritaan. 

Ya, saya puji plot yang tersusun satu-satu, cepat, tepat, pantas dan deras. Tidak meleret membebel. Tapi, saya kira ia sesuai untuk penceritaan konflik yang ganas-ganas itu, tapi kalau masuk bab emosi - sepatutnya Syamsul memberikan lebih ruang dan peluang kepada para penonton untuk tenggelam dalam permainan emosi agar sampai rasa kasihan pada ibunya yang menjadi mangsa, pengorbanan baik Malik mahupun Jai nak bela keluarga - saya kira itu tak sampai sangat. 

Saya tak pasti, sengaja atau tidak Syamsul tidak menggunakan teknik imbas kembali untuk imbau kenangan lampau apa yang terjadi pada famili mereka. Mungkin Syamsul nak cuba lari dari teknik tipikal ini dan sekadar nak guna dialog sahaja. Tapi sayang seribu kali sayang, dialognya tak berapa nak sampai. Agak menyampah jugak kalau maknya dari awal sampai akhir - asyik sebak sebam dok nanges ja. Jadi, tak terasa sangat bila mak dia keluarkan kata-kata tulah - aku tak mengaku korang anak bla bla bla itu, sebab penonton dah tepu melihat maknya sejak dari awal dok nanges dan kecewa saja.

Saya membayangkan adalah imbauan memori masa Jai dengan Malik masa kecik ka - Malik lindung keluarga daripada bapak dia yang kaki hutang tu. Reka la cerita apa saja, nampakkan dari kecik lagi Jai cuba buat baik tapi asyik jadi "black sheep" dalam famili saja. 

Tapi semua tu tak dak - dan sekadar bergantung harap pada dialog saja yang bagi saya - kurang sampai. Penonton mungkin tahu keadaan mereka, tetapi belum tentu penonton mampu rasa dan faham penderitaan yang cuba diluahkan.

4. Tema falsafah filem ini iaitu PILIHAN juga tak berapa nak sampai. Sebab pilihan ni sekadar berlegar pada kehidupan Malik saja. Sebab ada perkembangan karekter Malik daripada tak mahu terbabit tetiba terpaksa memilih untuk terbabit untuk dapatkan duit. 

Yang lain - tak berapa nak ada elemen pilihan tu. Sebenarnya Syamsul boleh main isu pilihan ni pada tubuh badan Soffi Jikan yang bagi saya, seorang pemuisi gengster yang memang terrrrrr terer; dengan mungkin menyebutkan seperti ini -

"Aku boleh tak bunuh betina tu [Angeline Tan]! Tapi kau tau kenapa aku PILIH untuk bunuh dia? Sebab aku sayang geng, kita ni blood brother. 

Sapa yang cuba main kotor, tikam belakang, aku taroh, bunuh dia, campak longkang! Lagi-lagi orang dalam, aku hapus sampai betina tu diam! 

Aku PILIH untuk geng kita tak kena tikam, dari belakang!"

Dan, kan bagus monolong awal dan akhir si Malik tu, buat lagi puitis boleh? Rujuk monolong pencerita dalam Lasykar Pelangi (2008)! Sayang lah skrip masa emas itu tak betul-betul dibentur molek!

6. Jalan cerita bagus walaupun agak tipikal tapi saya kira masih ada ruang percubaan untuk lari dari kebiasaan. Misalnya, wujud konflik antara Jai dan Malik. Kan bagus kalau Jai digambar macam bermusuh kuat dengan Malik? Kemudian, buat penonton ingat - ish Jai dan dengan Tailong, Malik dengan King - adakah Jai akan lawan dengan Malik? Saya rasa kalau Syamsul main betul-betul elemen ni, sudah boleh menipu penonton. Tapi sayang, potensi elemen penceritaan ini tak dimanfaatkan. 

Cuma, bila si Tailong kena belasah dengan adik-beradik Jai dan Malik, saya teringat filem Trimurti (1995) lakonan Jackie Shroff, Anil Kapoor and Shahrukh Khan yang ketiga-tiga ini bersatu membela nasib maknya dan keluarga dengan sama-sama di akhir bersatu menentang musuh ibu dan keluarganya. Cuma, dalam kes ini, bimurthi la kot haha sebab dua orang adik-beradik saja. Apapun, akhirnya bersatunya dua adik beradik ini di akhir cerita itu adalah bagus.

Apapun, kerja Syamsul bagus - dan saya mahu lihat potensi besar ini terus digilap lebih lagi. Kita mahu standard dia itu standard internasional - bukan sekadar jagoan kampungan semata-mata.

Oh, ya - tiada elemen percintaan serius langsung - ini satu pencapaian, di saat sinema kita bergelimpangan dengan cerita cinta yang kononnya serius tetapi sebenarnya virus yang membosankan.

Bintang saya - 7.5/10 

[Maaf, saya titik beratkan plot, teknik serta emosi penceritaan sesebuah karya; maka sedikit sebanyak mengurangkan sedikit markah penilaian saya].

ADAKAH FILEM KL GENGSTER 2 MAMPU MENGULANGI KEJAYAAN KL GENGSTER?

SAYA YAKIN 80%!

MAKA PATUTLAH ADA YANG CEMBURU - SAMPAI BEGITU SADIS DIPERLAKU!

Wallahu'alam 

Wednesday, September 25, 2013

[ULASAN FILEM] REVIEW : PRISONERS - Sabar Menanti Rasa-Rasa Terpenjara Bebas!

Sebenarnya, saya agak memilih dan cerewet menonton sesuatu filem. Kerana masa yang dilabur tidak boleh sia-sia terlebur. 

Justeru, ada dua cara memancing saya menonton filem. Pertama, rating yang bagus di IMDB dan Rotten Tomatoes paling tidak atau/dan melalui trailernya yang memukau. 

Kedua, review yang rasional dan logik, jujur dan menarik terutama daripada para pengulas filem tegar. Sebab itu saya ada kata dekat Abang Fadz; 


"pengulas filem jahat, selalu peras duit rakyat, 
dengan ulasan yang menarik minat."

Menonton filem umpama makan di restoran – wajib baca ulasan. 

Dan saya kira, agak berbaloi untuk saya menulis sedikit tentang filem yang saya tonton bersama Abg Fadz semalam, Prisoners meski saya segan nak tulis panjang-panjang terutama aspek teknikal dan perbandingan filem; itu kalian boleh dengar jala syarah Abg Fadh yang bakal dia tebar di SINI – insyaAllah. 

Saya akan ulas dari sudut penonton marhaen melalui deria rasa jiwa dan pancaindera.

Antara ulasan menarik -



KISAHNYA

Keller Dover (lakonan Hugh Jackman) dan isterinya, Grace Dover bersama anak sulung lelaki, Ralph dan anak bongsu perempuan mereka, Anna berkunjung ke rumah Franklin Birch dan isterinya, Nancy Birch yang mempunyai dua orang anak perempuan, Eliza dan Joy sempena Hari Thanksgiving. Anna dan Joy bermain berhampiran sebuah van yang diparkir berhampiran rumah keluarga Birch sebelum dihalang oleh Ralph dan Eliza lantaran kecurigaan mereka terhadap van berkenaan. Dengan tidak semena-mena, Eliza dan Joy hilang. Isu van ini ditimbulkan oleh Ralph dan van ini dicari sehingga berjumpa dengan Alex Jones yang memandu van ini. 

Muncul Detective Loki (lakonan Jake Gyllenhaal) mengetuai misi mencari Eliza dan Joy yang hilang. Mulanya mereka suspek Alex, tetapi mereka gagal mendapatkan bukti daripada Alex. Lantas Alex terpaksa dilepaskan daripada tahanan reman. 

Keller bengang dengan tindakan polis kerana baginya ia terlampau singkat untuk membebaskan Alex kerana dia yakin Alex ada kaitan dengan kehilangan anaknya, Anna dan Joy, anak Birch itu. 

Semasa Alex dibebaskan, Keller menyerang Alex dan Alex memberitahu sesuatu yang penting tetapi hanya kepada Keller -


"Masa saya tinggal mereka di situ mereka tak menangis pun"

Tetapi hanya Keller mendengar kata-kata Alex itu, tidak orang lain. Apakah yang akan dilakukan terhadap Alex? Berjayakah Keller menemukan Anna dan Joy? Adakah Anna dan Joy masih hidup? Benarkah Alex menculik mereka? 

Yang pasti, cerita ini amat menekan para penonton apabila kelihatan semuanya menemui jalan buntu; malah mereka yang terbabit membunuh diri sebelum menceritakan apa-apa!


Menyembah Bumi - 9/10 - Tengok la para aktor dan aktres masuk Academy dan Globe kot!

NASIHAT KEPADA YANG BAKAL MENONTON

1. Anda wajib datang ke sinema dalam keadaan bersedia untuk sabar menonton kerana filem ini berdurasi selama 153 minit atau 2 jam 33 minit. 

2. Meskipun modal filem ini tidak begitu besar yakni sekadar 46 Juta dolar Amerika sahaja tetapi pastikan anda menyoalkan setiap syot dan plot yang dilepaskan oleh Pengarah - adakah berbaloi atau tidak. Atau dalam erti kata lain efektif tak kos sekitar 300,000 dolar Amerika setiap minit itu? 

Jujur, saya menemukan kepuasan dengan mengambil perspektif ini apabila saya menyoalkan syot sekitar 3-4 saat pada kulit pokok di depan rumah itu yang bernilai sekitar 15,000 dolar Amerika untuk 3 saat!

Di akhir cerita, baru saya faham terutama setelah bertanyakan Abg Fadz, apa rasional syot itu kepadanya! Ia adalah perlambangan isyarat kepada tiap-tiap perkara yang cuba dirungkai dalam filem ini!

3. Perhatikan pergerakan kameranya. Bila kamera statik. Bila kamera mula bergerak. Semua ini mustahak untuk mencapai takat kepuasan yang menggelegak!

4. Perhatikan perbezaan setiap karekter yang berhadapan dengan situasi yang sama tetapi mengambil pendekatan baik dari sudut berperasaan mahupun tindakan yang maha berbeda. 

Contoh - apakah yang membezakan karekter Keller, Grace dan Ralph (keluarga Dover) yang kehilangan Anna; juga Franklin, Nancy dan Eliza (keluarga Birch) yang turut kehilangan Joy? 

Apakah yang membezakan Alex Jones dan Bob Taylor - yang menghadapi kisah silam yang sama?

Di sini, insyaAllah - anda bisa dapat lebih dan lebih lagi kepuasan!

5. Sentiasa kaitkan apa yang anda saksikan dengan tajuk filem. Di mana elemen Prisoners-nya! Siapakah yang dipenjara! Ingat - dia guna bentuk plural - PRISONERS - Banduan-Banduan! Maknanya lebih dari seorang (Anna dan Joy tu kira satu pihak saja! Hehe)

Kalau anda bertuah, paling tidak semasa Detektif Loki hentak-hentak komputer itu kerana tensi tidak menemukan jawapan bagi gambar rajah berbelit-belit si Bob Taylor (saya suka karekter mamat ni) yang telah mati bunuh diri; anda sudah dapat agak apa yang bakal berlaku. 

6. Perhatikan elemen muziknya. Ya - ia minimal. Tetapi perhatikan bila ia muncul walaupun dalam kebanyakan masa ia penuh dengan natural dan bersahaja.

Pendek kata, sila SABAR dan perhatikan SYOT & PLOT, KAMERA, KAREKTER, TAJUK DAN MUZIK untuk kepuasan maksima!


Hang sabaq boleh tak? Aku pun tensi tak dapat jumpa depa lagi! Bukan setakat depa, bukti pun belum jumpa!

KEPADA YANG DAH TONTON, JOM BEDAH

1. Saya mohon sabar bukan kerana filem ini terlalu lambat kerana ketidak matangan pengarah tetapi rona-rona itu sengaja diwujudkan begitu bagi menekan buak-buak keinginan para penonton mendapatkan jawapan bagi tiap persoalan. 

Buktinya, saat kita sedang melihat secara tiba-tiba Bob Taylor muncul di muka pintu (saya dah rasa pelik, mustahil cepat begini berakhir - dan ya! jangkaan saya benar! yeay!) saya jangka ramai pasti rasa - akhirnya, kita dah jumpa orangnya!

Lagi kita yakin bila nampak kotak-kotak penyimpan makanan beku di dalam ruang bilik yang dikunci itu. Ah - mesti ada mayat budak-budak tu! Walhal - haha! Sebenarnya plot itu sekadar nak menguji kesabaran kita dan bermain-main dengan tekanan jawapan yang masih belum tiba! Ah - sukalah!

Ya - di samping itu, ia sengaja mengambil masa yang sedikit lama bagi memunculkan tema filem ini iaitu KUASA KEPERCAYAAN (bagi menghormati nilai maknawi bahasa, saya kesampingkan perkataan "iman").

Kuasa Kepercayaan ini mula muncul ketika Keller masuk ke dalam jipnya sambil terdengar di corong radio, syarahan paderi tentang manusia memang dimaksudkan untuk disengsarakan di dalam dunia. Ya, dalam filem ini, wasilah kepercayaan berlatarkan Kristian namun saya lihat ia boleh dilihat dalam bentuk universal lantas menjadikan Kristian dalam filem ini sekadar alat penceritaan semata-mata seakan-akan dalam Book of Eli (2010).

Kalau dalam Conjuring (2013) kita dicanangkan dengan kepercayaan berkenaan kewujudan alam ghaib melalui roh, kali ini kita ditatangkan dengan kepercayaan berkenaan bukti-bukti dan suara hati yang diterjemahkan melalui ikhtiar yang tidak pernah terbiarkan. 

Watak Keller lakonan Hugh Jackman (amboi, ramai kata wajib calon Academy Award haish haha) sangat-sangat memukau dalam menterjemahkan elemen ini. Antara ganas dan kehilangan Alex Jones (sangat teringat watak Mary Sandin dalam The Purge, 2013 ketika nak lepas ke tak orang asing dalam rumah); antara bengang lantas berusaha sendiri tapi masih bergantung harap pada Detektif Loki - cukup mengkonflikan tema kepercayaan di sini. 

Malah tema kepercayaan agar penjenayah sebenar ditangkap juga terzahir di sisi Bob Taylor (ah, suka juga pakaian dia masa buka pintu rumahnya!) yang cuba sedaya upaya menzahirkan segala bentuk tanda namun traumanya memakan dirinya sendiri kerana tidak tahan lagi begitu tertekan diinterogasi (ish, hang pa ni boleh sabaq tak aku nak lukih!) akhirnya, pang! Anda tahu apa yang berlaku, kan?

Kepercayaan Bob Taylor walaupun sudah pergi masih berbekas dengan penemuan dua patung di depan rumahnya mengisyaratkan di mana Keller disembunyikan di akhir penceritaan - sebenarnya! 

Pendek kata, latar rumah Bob Taylor secara perlahan-lahan memberikan isyarat bahawa Bob Taylor sedang membina replika rahsia-rahsia rumah Alex Jones dan mak ciknya si ayaq ketum itu - yang mana Bob Taylor percaya bahawa para penjejak penjenayah akan bisa merungkaikannya!

Sebab itu kena sabaq - semua ini mengambil masa!

2. Syot dan Plot juga tidak ada yang disia-siakan dalam filem ini. Saya adalah antara insan yang percaya pada kepentingan kos efektif filem dalam menentu jatuh bangun maju mundurnya sesebuah filem di mana dalam filem ini satu saatnya bernilai sekitar 5,000 dolar setiap saat (total kos/tempoh tayangan filem). Dengan mengira kos filem, kita boleh menyoalkan - berbaloi atau tidak syot ini ditayangkan Tuan Pengarah dalam masa beberapa saat ini yang bernilai sekian ribu dolar per saat? 

Ini saya dapati ketika imej kulit pokok di depan rumah yang mengambil masa hampir 3-4 saat itu diputuskan Tuan Pengarah untuk ditayangkan! Ia amat menganggu hinggalah saat akhir barulah saya tahu - ya, elemen Alam! 

Wisel merah di akhir itu berbunyi dalam alam yang sunyi, ular-ular daripada alam, darah khinzir daripada alam, air ala-ala air ketum juga resipi daripada alam, anjing Alex Jones juga percubaan menipu penonton akan karekter Alex Jones juga daripada alam - daripada alam haiwanat (haiwan) dan alam nabatat dan jamadat seperti tumbuh-tumbuhan dan juga salji-salji yang terbang ketika Detektif Loki bawa Anna ke hospital - semua ini adalah isyarat perlambangan kaitan dengan alam yang begitu indah! 

Teknik plot pula amat menarik - tidak merapu raban dan meleret-leret. Antara yang saya nak puji ialah penggunaan teknik klasik dan tipikal iaitu Imbas Kembali atau Flashback yang begitu mainstream untuk menjelaskan kisah silam atau apa yang berlaku sebagaimana dalam SAM (2012) dan Psiko Pencuri Hati (2013) [paling jelas dalam semua siri Detective Conan yang dah capai 768 siri anime dan 17 filem layar perak itu] terlalu amatlah MINIMAL dalam filem ini! 

Hanya sekali sahaja! Hanya sekitar 10 saat ketika Joy (itupun sedang mamai!) cuba mengingat apa yang terjadi sebelum dia sebutkan pada Keller -


"Pak Cik juga ada di sana!"

Selebihnya penceritaan filem ini dihabiskan dengan kemas dengan kesimpulan ringkas melalui dialog dan imejan lambang [satu dua saat sahaja untuk terangkan kesahihan kisah Paderi, nasib suami Holly Jones yang sebenar, di mana lokasi lambang pagar sesat, dan betapa hipokritnya Holly Jones itu]. 

Yang paling jelas - akhir filem dileraikan dengan wisel merah berbunyi kemudian habis! - pencarian mangsa terakhir akhirnya berakhir!

Ah - kemas!

Ini adalah komunikasi maha tinggi. Cuma sekejap tetapi berbekas juga terang menjelas. 

Ini mengingatkan saya kepada kisah pengajian ilmu Nahu yang dikendalikan oleh al-'Allamah Sang Alim lagi Warak, Habib Umar Ben Hafidz hafizahullahuta'ala yang mana suatu ketika, beliau hafizahullahuta'ala mengajarkan tentang ilmu kata perintah - fi'il amr. Beliau hafizahullahuta'ala hanya menyebutkan -


Ikhsya'! 
[Khusyuklah kamu]

Terus menangis anak-anak muridnya yang terdiri daripada guru-guru kepada anak-anak murid yang lebih rendah, juga anak-anak murid yang lebih rendah itu - kerana komunikasinya begitu jelas!

Antara yang menyebabkan mereka menangis adalah kerana dua sebab -

1. Penggunaan perkataan khusyuk yang melibatkan kepada taqwa yang akhirnya dikaitkan dengan Allah Jalla wa 'Alaa yang membawa mereka kepada suatu daya ma'rifat di hujung akal, di pangkal dasar hati yang melaut maknawi dan zauqi.

2. Penggunaan kata ganti diri kepada kamu - merujuk kepada nafsi yang dirujuk satu demi satu - nafsun bi nafsin - mengisyaratkan mafhum firman ini -

وَكُلُّهُمْ آتِيهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَرْدًا

Dan mereka masing-masing akan datang mengadapNya 
pada hari kiamat dengan seorang diri. 

(Maryam, ayat 95)

AKHIRNYA

Tontonlah - kerana percayalah tanpa projektor besar di rumah, kalau hanya sekadar skrin laptop 15 inci itu - anda kemungkinan besar akan menemui kegagalan untuk menghayatinya sebagaimana di dalam panggung wayang.

Dan benarlah kata-kata sebuah ulasan - anda tidak akan berhenti dari berdiskusi tentang filem ini.

Saya perturunkan - untuk tatapan yang juga telah menonton filem hebat ini untuk sama-sama kita ingat kembali babak-babak yang disusun rapi oleh Denis Villeneuve itu melalui 91 petikan dialog.



Hasil twitter Abang Fadli al-Akiti, Saat Omar dan saya - kami berjaya kumpulkan 92 petikan daripada filem Prisoners ini dalam versi Bahasa Melayu [ada juga dialek utara hehe].

Ini sekaligus membuktikan betapa berkesannya dialog dan lakonan mereka hinggakan semuanya begitu membekasi jiwa!


Selamat imbau semula!

---

"Nama saya bukan Alex"

"Zodiak saya monyet. Tapi, bos saya ayam jantan"

"Masa saya tinggal mereka di situ mereka tak menangis pun"

"Awak terpaksa tembak saya kalau mahu saya masuk ke sana" "Pang!"

"Ini resepi suami saya. Untuk lelaki bertubuh besar seperti awak,minum setengah pun dah cukup"

"Jingle bells, Batman smells, Robin laid an egg, 
The Batmobile, Lost a wheel & the Joker got away!
"Mana awak dengar lagu tu?"

"Oh awak lagi?"
"Saya datang nak tolong repair rumah awak sebagai tanda maaf'"

"Ayah, saya dah jumpa wisel merah" 

"Dia mai kot situ, pastu tingkap terbukak pastu saya tak tau. U tulis tak?"

"Kalau otak dia macam budak 10 tahun, camne dia boleh dapat lesen bawak RV?"

"Nampak tak adik perempuan awak?"
"Tak, kami dekat atas sofa. Kali terakhir jumpa selepas kita makan tadi"

"Datuk kau sebelum mati ada memberi pesan pada ayah. Katanya sentiasa bersedia!"

"Jadi, saksi beritahu di mana pagar sesat itu sebelum mati?"
"Saya minta maaf"
"Pepandaila ko jawab kat mak bapak depa"

"Kenapa awak ekori saya?"

"Awak telah membuang masa mengekori saya"

"Saya tahu awak akan beritahu. Lihat ini gambar anak saya. Lebih jelas. Awak tahu kat mana dia?"

"Kenapa awak lari malam tu? 
"Eh taklah" 
"Banyak shopping baju kanak-kanak sejak kebelakangan ni?" 
"Eh mana ada" "Sebelum awak putuskan apa-apa di luar pengetahuan saya, pastikan saya terlebih dahulu tahu pasal itu!"
"Saya minum kat sini sebab tak nak ahli keluarga saya nampak" "Belum sampai seminggu, Mr Drove!" 
"Memang! Hari ni br masuk 6 hari! Anna tanya mana ayahnya utk selamatkannya!" "Betul kamu dah check semuanya?" 
"Saya dah periksa semua tapi tak jumpa apa-apa. Melainkan berlaku pergelutan." "Dulu, kami orang-orang alim. Satu hari kami bertengkar kemudian tiba-tiba suami saya ghaib. Sampai la ni tak balik" "Mak encik, mesin pengesan pembohongan itu hanya berfungsi kalau dia faham soalan tu" "Mesin pengesan itu awak cuba tak dekat Alex? Awak cuba tak?" "Bila mereka jumpa dia, suami saya akan dipenjarakan kan?" 
Loki mengangguk" "Ok - hari ini hari awak, apa lagu awak nak?" 
"Apa saja. Tak terfikir lagi" 
"Franklin ni suka Anthem of America"
"Kau dengar tak? Aku rasa macam ada orang dalam RV tu?" "Jangan risau, wisel merah dia pun saya dah beli baru" "Kau buat apa dalam RV tu?" 
"Tidur" "Awak kenal dua budak perempuan ni" 
"Tidak" 
"Apa awak buat dengan RV" 
"Bersiar-siar" "Kami hanya boleh tahan dia 48 jam." "Saya dah cakap. Tahan dia sehari lagi!" "Ayah biarkan mak berseorangan di rumah sementara ayah di luar mabuk?!" "Awak nampak letih" 
"Ya, sejak akhir-akhir ni saya tak cukup tidur"

"Betul kamu tak cakap apa-apa pada Mr Dover tadi?" "Tak" "Apa yang kalian jumpa?" "Kami tak jumpa apa-apa melainkan dua patung yang ditanam di depan rumahnya" "Pasangan Birch sudah pun mengesahkan 2 pakaian adalah kepunyaan anaknya" "Letak handset tu dalam sinki" "Letak handset tu dalam bakul sampah" "Letak dalam sinki!" "Awak nak beli kereta tu?" "Tak" "Kalau tak apa awak buat di laman saya?" "Pergi ke almari sana" "Bukak laci paling atas" "Ambik dan pakai benda tu" "Saya perlukan awak untuk bertenang Encik Dover. Encik Dover!" "Perkara terbaik yang awak boleh buat sekarang Encik Dover ialah balik dan jaga keluarga awak. Dan diri awak!" "Awak nak kemana tadi?" "Saya memang nak ke sini" "Saya nampak awak berjalan kedepan dan berpatah balik." "Kami dulu warak. Kami edar risalah sebar agama. Tapi lepas anak kami mati, kami melihat hidup ini dengan berbeza" "Tahan Anna, tahan. Kita dah nak sampai ni" "Dia kata dia bunuh 16 kanak-kanak!" "Aish, dia mai dah" Keller berjalan ke arah kereta. "Awak janji jangan lepaskan dia!" "Siapkan teka-teki, boleh balik rumah" "Ini sahaja kenangan yang ada. Selepas sarapan setiap pagi, saya akan menontonnya selama 26 tahun" "Dia selalu mai sini. Dia beli pakaian kanak-kanak" "Ok, kalau dia mai lagi habaq na" "Ok ok!" "Pitanya pun dah lusuh" "Depa kata kes yang awak dapat semuanya berjaya. Awak janji dapatkan balik anak saya, kan?" "Aku tinggalkan lubang sikit untuk dia bercakap. Duduk dalam gelap mungkin membuatkan dia teringat" "Alex hanya membawa mereka ke sini. Saya yang mahu menyimpanya." "Pili ayaq ni ada dua saja. Satu, terlalu sejuk. Satu lagi, terlalu panas. Ini membuatkan dia bercakap" "Biarkan dia buat apa yang dia buat, kita tak yah ganggu, tapi kita jangan pergi tolong." "Hulurkan tangan hang" "..." "Hulurkan kedua-dua tangan hang!" "Kau ingat kau sorang ke cari anak perempuan kau? Aku pun sakit menunggu dia tiap-tiap jam." "Eliza!" "Dumm" "Eliza!" "Dumm dumm!" "Elizaaaaa! Dumm Dumm Dumm" "Krekkk.." "Tak boleh ka saya dapat privasi dalam rumah ni?" "Dush" "Hang ada anak tak?" "Kau ke mana malam-malam buta ni?" " Aku tolong polis cari anak kita" "Saya nampak lai tu separuh diguna" "Oh, saya guna untuk kuburkan anjing saya tahun lepas" Tulisan: "masuk ke dalam rumah" "melalui tingkap" "Kau jaga mak kau, jangan bagi dia tengok TV, surat khabar esok kau terus buang, faham?" "Apa kau (ayah) buat kat luar tu, apa kau buat? Minum! Pemabuk!" "Cukup!" "Ada jumpa apa-apa?" "Tak ada. Salji dah tebal. Kami sambung esok saja" "Sob...sob.. aku hanya mahu tidur.. sob...sob..." "Kalau dia dijumpai, dia akan dilokap kan?" "Mungkin. Terpulang" "Terima kasihlah" "Oh Tuhan yang memiliki langit dan bumi..." "Kalau kau tak jawab, aku paksa kau guna ini!" Tukul pun dikeluarkan. "Jawab! Jawab!" "Tolong, tolong saya" "Semua darah pada pakaian kanak-kanak tu kesan darah khinzir, termasuk pakaian Anna dan Joy. Positif" "Oh Tuhan, berikanlah kami rezeki makanan pada hari ini" "Billy bertemu semula keluarganya setelah 26 tahun terpisah" "Dia eksiden masa umoq 10 tahun. Lepas tu, dia jadi pendiam. Hanya sebut Good Morning dan Good Night saja" "Nanti jangan kebumikan saya dalam kotak!" "Kau tak kasihankan pula pada lembu McDonald" "Hidupkan enjin" "Reng...reng..." "Gostan" "Reng..." "Lagi..." "Ok dah. Matikan enjin" "Selalu Keller balik lewat?" "Ya, dia pergi cari dengan pihak polis" "Apa yang kau dapat dari paderi tu?" "Dia cakap benda yang sama sejak tadi" "Pihak polis dah lepaskan Alex" "Ok. Biar saya selesaikan" "Nak pergi mana?" "Kalian teruskan pencarian" "Dapatkan skuad anjing pengesan. Mereka mungkin ada dalam hutan ni" "Lepas periksa semua tolong hantar RV ni semula ke rumah mak ciknya" "Bagaimana budak biol tu boleh dapat lesen memandu?" "Dia dapat dari Pitsburgh" "Lihat ini anak patung Joy masa umur dia 2 tahun. Awak tahu kan dia ada kat mana? Tolong beritahu saya. Tolong" "Inspektor, kalau awak dapat bukti awak boleh menahan dia lebih dari 48 jam kan?" "Awak tak beritahu sapa-sapa lagi kan?" "Tak. Tolong bawa saya ke sana" "Dover, ini bukan caranya!" "Manusia mampu hidup dengan air selama 6 hari. Sekarang dah masuk hari ke-3! Mereka sedang tunggu kita!" "Kita letak gambar mereka disini jadi bila kita terasa nak kasihan kan dia kita akan teringat anak-anak kita" "Oh saya terlupa masih ada satu lagi tempat. Bilik bawah tanah. Tapi budak-budak ni tahu mereka tak dibenarkan main di sini"

:)

Sebaiknya datang tonton dengan orang yang bisa menghargai filem dan boleh memperkata serta mengulas isi-isi yang tersurat dan tersirat dengan baik, ya! 

Oh ya, saya bagi 9/10! :)

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

Tuesday, September 10, 2013

MENGAPA ALLAH TA'ALA SEBUT MALAM DAHULU SEBELUM SIANG, MATAHARI SEBELUM BULAN


SOALAN :

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh,

Di dalam surah al-Anbiya, Allah Ta'ala berfirman :

"Dan Dia lah (Tuhan) yang telah menjadikan malam dan siang, serta matahari dan bulan; tiap-tiap satunya beredar terapung-apung di tempat edaran masing-masing (di angkasa lepas)." (21:33)

Mengapakah Allah Ta'ala menyebutkan malam terlebih dahulu berbanding siang, dan kemudiannya disebut pula matahari dahulu sebelum bulan. Mengapa tidak disebutkan bulan terlebih dahulu sebelum matahari memandangkan telah disebut malam dahulu sebelum siang pada bahagian di dalam ayat itu sebelumnya?

JAWAPAN :

Waalaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh,

Sebenarnya terdapat banyak ayat lain di dalam al-Qur'an di mana Allah Ta'ala menyebutkan dalam turutan ini yakni "malam dan siang, matahari dan bulan". 

Antara kupasan mengapa malam disebut dahulu sebelum siang adalah kerana malam itu selalu dikaitkan dengan kegelapan dan kekosongan tanpa kewujudan, maka ketidak wujudan ini disebut dahulu bagi mengikut logik penciptaan bagi memudahkan insan memahaminya (di mana ketidak wujudan berlaku sebelum kewujudan, kegelapan sebelum cahaya, malam sebelum siang).

Tambahan pula, manusia lebih mempersoalkan sesuatu yang berkaitan dengan kegelapan berbanding sesuatu yang sudah jelas terang. Misalnya, kita lebih mempersoalkan mengapa seseorang boleh menjadi buta dan pekak berbanding mengapa seseorang boleh melihat dan mendengar? 

Maka, menerusi kupasan ini kita dapat melihat bagaimana Allah Ta'ala menyebutkan malam terlebih dahulu kerana manusia lebih mempersoalkan dan tertanya-tanya tentang kewujudan malam berbanding siang.

--

Mengapa matahari sebelum bulan?

Terdapat banyak kupasan tentang persoalan ini. Sebagaimana manusia lebih mempersoalkan malam berbanding siang, begitu juga manusia lebih menyebut dan mempersoalkan tentang penciptaan matahari berbanding bulan kerana saiz agamnya dan sinar cahayanya yang benderang - lantaran itu kita lebih banyak mendengar ada manusia menyembah matahari berbanding bulan.

Tambahan pula, adalah lebih sesuai disebut matahari terlebih dahulu kerana matahari menandakan bermulanya hari - kerana hidupnya hari kerana matahari, malah kerana mataharilah kita bisa melihat bulan! 

Kerana bulan hanyalah memantulkan cahaya matahari! Dan bulan juga mengelilinginya!

Maka, matahari lebih besar dan lebih penting penciptaannya maka ia disebut terlebih dahulu berbanding bulan.

---

Dan sungguh Allah Ta'ala lebih mengetahui akan hakikat sesuatu perkara.

*Terjemahan dan olahan daripada artikel Ola Shoubaki, seorang ahli Ishtiqaaq (Etimologi) khususnya dalam al-Qur'an dan al-Hadis di sini - 

http://www.arabicgems.co.uk/2013/07/ask-arabicgems-the-night-and-the-day-the-sun-and-the-moon/

Moga bermanfaat!

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

CADANGAN EDITAN RINGKAS PANTUN-PANTUN DATO' SERI UTAMA DR RAIS YATIM DALAM BUKUNYA PANTUN & BAHASA INDAH - JENDELA BUDAYA MELAYU


Kita perturunkan tiga dahulu, kalau geram sangat mungkin jadi sampai 50 kerana halaman buku indah ini 316 muka surat di mana hampir tiap-tiap muka surat ada pantun! 

---

Datuk berpantun di halaman VII -

Ke Pulau Ulu kita bersampan,
Jangan tenggelam di lautan* luas,
Kalau nak tahu kebesaran Tuhan,
Lihatlah alam terbentang luas!


Disebabkan polanya tidak sekata -

5,5
5,5
5,6
5,5

Maka cadangan sahaya begini -

Ke Pulau Ulu kita bersampan,
Jangan tenggelam di lautan* luas,
Kalau nak tahu besarnya Tuhan,
Lihatlah alam terbentang luas!


agar polanya menjadi sekata -

5,5
5,5
5,5
5,5

---

Datuk juga berpantun di halaman 1 -

Buah lada buah terung,
Dalam perahu diletak bunga,
Dari jendela nampak gunung,
Baruku tahu indahnya dunia*!


Disebabkan polanya tidak sekata -

4,4
5,5
5,4
5,5

Maka cadangan sahaya begini -

Buahnya lada buahnya terung,
Dalam perahu diletak bunga,
Dari jendela nampaklah gunung,
Baruku tahu indahnya dunia*!


agar polanya menjadi sekata -

5,5
5,5
5,5
5,5

---

Datuk juga berpantun di halaman 7 -

Air, tanah, angin dan api,
Itulah unsur hidup di dunia*,
Kalau peramah dan berbudi,
Alamatlah hidup akan bahagia*!


Disebabkan polanya tidak sekata -

4,5
5,5
5,4
6,6

Maka cadangan sahaya begini -

Air dan tanah, angin dan api,
Itulah unsur hidup di dunia*,
Kalau peramah juga berbudi,
Alamat hidup akan bahagia!


agar polanya menjadi sekata -

5,5
5,5
5,5
5,5

*Perkataan huruf vokal yang berturutan bersebelahan seperti dunIA boleh dibaca dengan du-ni-ya (3) atau du-nia (2), la-wu-tan (3) atau lau-tan (2) juga. Hal ini dapat dikesan dengan pengiraan pola puisi daripada puisi-puisi berpola Pak Samad. Oleh itu, para pembaca pantun dan puisi berpola wajar perhati benar kiraan pola bagi memilih antara kedua-dua bacaan pola puisi itu apabila hendak deklamasi.

Wallahu'alam

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

Monday, September 2, 2013

SYARAH PANTUN BERBURU DI PADANG DATAR


Sahabat sahaya, Saudara Lee Jul pernah bertanyakan sahaya maksud pantun mahsyur ini :

Berburu di padang datar,
Dapat rusa berbelang kaki;
Berguru kepalang ajar,
Bagai bunga kembang tak jadi!

Pertamanya, pantun ini amatlah indah kerana kesempurnaan rimanya begitu terserlah.

Ber-bu-ru (3) di pa-dang da-tar, (5)
Da-pat ru-sa (4) ber-be-lang ka-ki; (5)
Ber-gu-ru (3) ke-pa-lang a-jar, (5)
Ba-gai bu-nga (4) kem-bang tak ja-di! (5)

3,5
4,5
3,5
4,5

Yang paling menakjubkan ia hanya memerlukan satu perkataan untuk mencukupkan rima awal bagi baris pertama dan ketiga! Subhanallah!

Baiklah. Syarahnya begini setakat apa yang sahaya maklumi dan ketahui. 

Perlambangan latar pembayang "padang datar" dan "rusa berbelang kaki" haruslah kita terlebih dahulu kuasai. Jika tidak, kita akan merapu-rapu dengan segala ramu-ramu dan zalim pada maksud yang hendak diletak. 

Padang Datar ialah imejan padang yang luas terbentang tetapi hampir kering dan kontang dari tumbuh-tumbuhan melainkan rumput rampai dari jenis bukan kayu kayan. 

Bukan seperti rimba belantara yang penuh dengan pohon-pohon yang tinggi melampai, hijau menawan dengan udara yang segar dan nyaman, punya segala jenis buah-buahan, kayu kayan, belit-belit rotan dari Tongkat Ali hingga Kacip Fatimah.

Rusa Berbelang Kaki pula bukan jenis haiwan yang kita sangka daripada keluarga Cervidae sebaliknya ia sebenarnya sejenis belalang! Belalang yang berbelang kakinya! Cuma dipanggil orang belalang jenis ini Rusa Berbelang Kaki! Kemungkinan besar kerana tidak kedapatan haiwan yang banyak selain daripada belalang jenis ini agaknya dalam alam Nusantara.

Maka, maksud -

Berburu di padang datar,
Dapat rusa berbelang kaki;

itu boleh ditamsilkan sebagai kalau kita hanya berburu di padang datar yang sebegini kurang hasil mahsulnya, kita tidak boleh jangka apa-apa melainkan sekadar belalang sahaja. Ini boleh difahami dengan rangkap seterusnya yang mengisyaratkan sumber ilmu. Kalau kita hanya duduk berteleku menghadap ilmu dari gua sahaja, kemampuan dan penghasilan kita hanyalah apa yang ada di dalam gua itu sahaja. 

Sedangkan tabiat ilmu itu melaut kerana perjalanan sang murid mencari permata-permata ilmu yang banyak dengan kembara. Kembara ini disebut sebagai rehlah. Rehlah inilah yang ditamsilkan dengan masa yang panjang sebagaimana kalam mahsyur Imamuna as-Shafie rahimahullahuta'ala yang berbunyi :

Akhi lan tanal al ilm illa bi sittatin: 
Zakain wa hirshin wa ijtihadin wa dirhamin, 
wa suhbati ustazin, wa tuli zamanin

Saudaraku tidak dikau mendapatkan ilmu kecuali dengan enam perkara :
Kecerdasan, kesungguhan, kesabaran, biaya, 
bimbingan guru, dan waktu yang lama

Oleh hal sedemikian, mendapatkan tempat yang bagus untuk belajar adalah mustahak agar kita bisa peroleh manfaat yang berkualiti dan sebesar mungkin daripada gedung ilmu dari sepakar-pakar pakar yang ada untuk kita menuntut darinya. 



Berguru kepalang ajar,
Bagai bunga kembang tak jadi -

pula bermaksud orang yang berguru tetapi leka-leka, main-main, suka-suka dan tidak prihatin akan apa yang diajari gurunya itu, menjadilah ia seperti biasa.

Mungkin dia akan menjadi sekuntum bunga, dan mungkin juga kembang tetapi sayang, kembangnya tidak begitu menjadi. Baru mengembang di pagi hari, diterjah mentari - kecut semula!

Begitulah perihal mereka yang tidak serius berguru dan menuntut ilmu.

Kesimpulannya, dalam soal pendidikan - tempat belajar dan cara berguru amatlah mustahak dalam menentu tinggi dalam mana ilmu yang dipelajari. Kerana itu tidak menjadi suatu kehairanan, para pensyarah mengomel-ngomel andai universiti tidak menyediakan prasarana dan kemudahan terbaik kerana ia bisa mencacatkan kualiti proses pembelajaran dan pengajaran. 

Dan akhlak berguru, rasa itu suatu perkara yang tidak perlu lagi diberitahu kepada para penuntut ilmu.

Pantun ini sebenarnya berasal daripada tulisan Allahyarham Usman Awang rahimahuallahuta'ala dalam puisi terkenal beliau bertajuk, Guru oh Guru (1979) :

Berburu ke padang datar,
Dapat rusa belang kaki;
Berguru kepalang ajar,
Ibarat bunga kembang tak jadi.

Dialah pemberi paling setia
Tiap akar ilmu miliknya
Pelita dan lampu segala
Untuk manusia sebelum menjadi dewasa.

Dialah ibu dialah bapa juga sahabat
Alur kesetlaan mengalirkan nasihat
Pemimpin yang ditauliahkan segala umat
Seribu tahun katanya menjadi hikmat.

Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang ulama yang mulia
Jika hari ini seorang peguam menang bicara
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Jika hari ini siapa saja menjadi dewasa;
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.

Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya
Di sebuah sekolah mewah di lbu Kota
Di bangunan tua sekolah Hulu Terengganu
Dia adalah guru mewakill seribu buku;
Semakin terpencil duduknya di ceruk desa
Semakin bererti tugasnya kepada negara.

Jadilah apa pun pada akhir kehidupanmu, guruku
Budi yang diapungkan di dulang ilmu
Panggilan keramat "cikgu" kekal terpahat
Menjadi kenangan ke akhir hayat.

Usman Awang
1979

Moga bermanfaat!

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

Wallahu ta'ala 'alam

Sebarkan Manfaatnya! :)